Sagunto

27 februari 2024 - Sagunto, Spanje

Hallo beste volgers,

O what a dayyy!

Vanmorgen lekker lang uitgeslapen. M'n buurtjes gingen op tijd slapen dus dat was relaxed. Ik heb ze ondertussen wel al gezien, maar niet gesproken. Ik denk een moeder en een dochter, gevlucht uit Oekraïne.

Na een goede nachtrust een ontbijtje gedaan in het park en naar een koffiehuis geweest. Tranquillo...heerlijk. :)

Het weer hier is een stuk beter dan in Alcoi. Veel zon en een stuk warmer, vanmiddag gewoon lekker zonder jas gelopen in de zon en met korte mouwen..top!

Sagunto ligt 30 kilometer boven Valencia en is verdeeld in 2 stukken: het historische centrum en op 5 kilometer afstand de haven van Sagunto, Puerto de Sagunto. Waar ik dus een kamer in een  appartement huur.

De stad heeft circa 64.000 inwoners, waarvan het merendeel in het gebied van de haven en het strand woont.

Vanmiddag rond 1 uur de bus genomen naar Sagunto. Ik wilde het kasteel boven op de berg gaan bezoeken. Ondertussen al meerdere kastelen en forten op bergen bezocht in Spanje en ik weet dat de uitzichten daar magistraal zijn dus ik kon niet wachten om dat te gaan zien.

Na een half uurtje stopte de bus aan de rand van Sagunto en ik moest door Sagunto lopen naar de andere kant,  want daar was het kasteel.

Een van de wijken waar ik doorheen liep  was het gebied van de Joodse wijk, hier zijn nog steeds enkele straten en bogen te vinden. Het was het gebied waar ze zich bevonden, een deel van de Joden die uit de stad Valencia werden verdreven. Veel smalle straatjes die kronkelend en van hoog naar laag door het historische gedeelte van de stad lopen.

Sagunto is een leuk stadje. De klim naar boven was weer heel pittig maar ook zeker weer de moeite waard.

Soms dan laat ik gewoon een traantje van dankbaarheid en blijdschap dat ik dit alles mag en kan beleven. Zo veel moois weer mag aanschouwen....

Zo ook vanmiddag boven op de berg. Wat was het mooi zeg. De bergen, het uitzicht op prachtige landschappen, de zee op de achtergrond en  het stadje Sagunto. Met het kasteel erbij en ook nog de zon. Optimaal genieten! Zoveel wauw momenten ook weer deze dag...

Het bijzondere aan dit alles is dat ik eigenlijk heel vaak niet echt wat plan. En toch op de mooiste plekjes kom. Voor ik op vakantie ging had ik zelfs nog nooit van Sagunto gehoord. Ongelofelijk! Wat vind ik zo reizen geweldig zeg....

Ik ben de hele dag in Sagunto gebleven. En was pas s'avonds weer terug. Doodmoe maar voldaan... :)