Lalalalaos

13 februari 2011 - Pakse, Laos

Sabaidee,

Hoe gaat het daar? Hoop dat alles goed gaat met iedereen.

Hier gaat het ook nog steeds goed. Ik ben een paar dagen in Vientiane, de hoofdstad van Laos gebleven, heb daar mijn visum laten verlengen op het emigratie kantoor. Heb hem voor 10 dagen verlengd zodat ik wat langer in Laos kan blijven.

Een paar mensen van het groepje waar ik mee reis in Laos zijn na 2 dagen Vientiane doorgegaan naar Thakhaek. Joeri, Andrew en ik zijn wat langer gebleven omdat we op onze verlenging van visum moesten wachten. Toen we onze paspoorten terug hadden besloten we om liftend naar Thakhaek te gaan, Thakhaek ligt zo’n 4 uurtjes rijden van Vientiane. We gingen daarheen omdat daar in de buurt een grote grot is van 7,5 km lang, de Kong Lo grot, en die wilden we graag gaan bekijken.

We hebben de eigenaar van ons guesthouse de naam van de plaats waar we heen wilden in Laos taal op een stuk karton laten schrijven zodat de automobilisten wisten waar we heen wilden. Binnen 10 minuten hadden we een lift, een aardige man met een pick-up truck stopte. We hebben onze rugzakken in de achterbak gegooid en zijn ingestapt. De man moest tanken en kwam met biertjes terug voor ons allemaal, dat vonden we natuurlijk heel leuk van die aardige man. De man had een cd’tje opstaan met Laos muziek en we hebben 3 uur achter elkaar dezelfde 3 nummers gehoord, erg grappig. We stapten uit zon 100 km voor Thakhaek. We hebben toen nog even staan te liften, er reden niet veel auto’s op die weg en we besloten om met de tuktuk verder te gaan. Na een uurtje in de tuktuk waren we op de plaats van bestemming. We waren vlakbij de grot. We hebben een guesthouse gezocht en een nachtje daar geslapen.

De volgende dag zijn we met nog 2 backpackers naar de grot gegaan. We hebben een zaklamp gehuurd en we kregen een zwemvest aan en daarna zijn we de grot in gegaan, heel indrukwekkend zon grote lange grot, je kon er met de boot doorheen varen, we zijn onderweg even uitgestapt en hebben door de grot gelopen. Daarna weer verder met het bootje. Omdat het water heel ondiep was en de boot regelmatig bleef hangen moesten we steeds weer utstappen om de boot verder te duwen. Het was een heel avontuur om door zon lange grote donkere grot te gaan…super. Toen we uit de grot kwamen zijn we nog een stuk door de bergen gaan varen. Geweldig om over een riviertje door de bergen te varen. Natuur was ook hier weer prachtig.

Toen we de grot hadden bekeken zijn we verder gegaan naar Pakse. Pakse is een stadje nog meer naar het zuiden. Hier zagen we de rest van het groepje weer. Emily, Joeri en Andrew besloten om de volgende dag naar the 4000 islands te gaan. Lev, Vera en Tom besloten om een motor te huren en 3 dagen rond te gaan rijden en ik besloot om even in Pakse te blijven om mijn was te laten doen en wat te relaxen.

Ik heb een dagtour gedaan in de dagen dat ik in Pakse was. We zijn naar een theeplantage en een koffieplantage gaan kijken. We hebben 3 watervallen bezocht, erg mooi, en we zijn wat dorpjes in de binnenlanden gaan bekijken. Als je in de stad bent heb je niet zo in de gaten dat Laos een arm land is maar als je de binnenlanden ingaat dan zie je pas hoe arm de mensen hier zijn.

Het was wel even slikken om met mijn camera, mobieltje en portemonnee vol met Laogeld door die dorpjes te lopen en al die armoede te zien. Maar de mensen zagen er allemaal gelukkig uit en weten niet beter dus dat gaf dan weer een beetje troost.

Vanavond komen Lev, Vera en Tom terug van hun 3 daagse trip met de motor en morgen ga ik met hun door naar the 4000 islands en zien we de rest van het groepje weer. The 4000 islands liggen helemaal in het zuiden van Laos, en naar horen zeggen moet het daar heel mooi zijn…ben benieuwd.

Ik weet niet hoe lang ik daar ga blijven…na the 4000 islands ga ik door naar Cambodja.

Jullie horen weer snel van me….

Mis jullie!

Liefs Carin xxx

1. TINA:
    14 februari 2011
    Hallo zus.

Ja hier is alles goed hoor, het gaat allemaal zijn gangetje.
    Tom is nog volop aan het solliciteren maar dat valt nog niet zo mee.
    Met lotte gaat ook alles goed.
    Jee wat een mooie foto"s weer, je maakt toch echt allemaal leuke dingen mee,en ziet ook echt heel veel van die ontzettende mooie natuur.
    Ja zo"n grote grot lijkt mij ook heel imposant om te zien.
    Jee carin al weer op de helft wat gaat het toch snel.
    Zal niet meevallen voor je straks hier weer gewoon te zijn in Nederland.
    Dat wordt afkicken ha ha.
    Nou meisje het ga je goed.
    Liefs je zus Tina
  2. patricia:
    15 februari 2011
    haaaaa lieve schat
    ik heb je even niet gevolgd ,we zijn hier nog behoorlijk in shock!, maar het gaat langzaamaan wat beter hier .Ik ben blij te lezen dat je het zo heerlijk hebt lieverd en wat een gave dingen maak jij mee , geweldig!! op de helft alweer he poe poe gaat snel maar ik zal heel blij zijn om je weer te zien hoor tegen die tijd is het hier ook volop zomer lekker ! ik ga je weer volgen vanaf nu oke ! veel reis plezier schat en tot snel xxx patricia
  3. sjan:
    15 februari 2011
    hoi carin alles goed zo te horen hier gaat het ook
    goed maar zal toch blij zijn als je weer terrug bent
    veel goets en groetjes van mamma xxx