De cultuurshock overleefd

28 oktober 2010 - Solo, Indonesië

Halo sayang orang, ( hallo lieve mensen)

Na 3 dagen in Malang te zijn geweest en 3 dagen niet veel meer gedaan te hebben dan uitrusten van het reizen, internetten en af en toe de stad in ben ik naar Solo gegaan.
Het was weer een lange trip, de busrit duurde 9,5 uur en ik was behoorlijk gaar toen ik in Solo aankwam. Ik had de dag ervoor een guesthouse gebeld, het Paradiso guesthouse en er was plek genoeg, dus ben met de bus daarvoor de deur afgezet.

Het was al bijna donker toen ik aankwam. Het was een groot guesthouse helemaal wit en het zag eruit als een ziekenhuis. Ik heb de kamer bekeken en omdat ik zo moe was en geen zin meer had om in het donker naar een andere kamer te zoeken heb ik de kamer genomen, kosten 66.000 RP, dat is 5,28 euro p/n.
Ik heb mijn spullen in de kamer gelegd en ben even op een bankje gaan zitten in het midden van  het hotel. Heb daar even gesproken met een medewerker. Het hotel heeft 60 kamers maar ik en nog iemand waren de enige in het hotel. Het was er erg  spooky s ‘avonds, er waren kleine tuintjes in het midden van het hotel en ik heb ratten en kakkerlakken zien lopen, die dus doordat het allemaal open was zo langs het zitje kwamen lopen waar ik zat haha jaja je maakt het mee zo tijdens zo’n reis.

Ik besloot dan ook om hier maar 1 nacht te blijven. Ik ben s´avonds heel even de stad ingelopen, ik word nog steeds van alle kanten aangestaard en er word hier ook gepraat en gelachen als ze mij zien lopen, maar ja het went na een tijdje, ik denk maar zo, ik maak mensen aan het lachen en een dag niet gelachen is een dag niet geleefd dus iedere keer weer verricht ik een goede daad, voor deze mensen, met mijn verschijning ;-) Ik glimlach gewoon een keertje naar ze en trek me er verder niks meer van aan. Ik ben de cultuurshock te boven en loop gewoon in mijn hemdje over straat, kin omhoog borst vooruit… fuck it.

Solo is een stad die nog groter is dan Malang en ziet er een stuk anders uit dan Malang. Stuk moderner met meer luxe winkels, veel  minder hoofdoekjes en warempel een Mac Donalds! Ik heb bij de Mac gegeten, na 3 weken rijst of pasta was een frietje en een hamburger best wel lekker. Ben daarna naar dat spooky hotel gegaan en ben vroeg gaan slapen.
Ben s ’morgens vroeg opgestaan en kwam erachter dat de douche niet eens werkte….en dat noemen ze dan een guesthouse haha…maar goed ik ben de stad in gegaan om te ontbijten en om een andere slaapplaats te zoeken.

Ik las in de lonely planet (mijn reisgids) dat de Warung Baru een  goedkoop en lekker restaurantje is en ben daar naar op zoek gegaan. Heb hier lekker gegeten, toast met een omelet met tomaat e.d. en een verse banaan/ sinasappelsap mix voor maar 11000 RP, dat is 0,88 euro cent.
Ik zag tijdens het eten dat ze hier ook kamers verhuurden. Heb gevraagd of er een kamer vrij was en yep was er 1 vrij. Ben de kamer gaan bekijken en ik was helemaal happy. Een leuke gezellige kamer, met een tv’tje, een werkende douche, een fijn bed en zelfs met ontbijt! En dat voor de prijs van 60.000 RP, dat is maar 4,80 euro p/n.
Stuk mooier, schoner, gezelliger en zelfs goedkoper dan dat spookhuis …yes! Heel fijn!! Ik ben terug gegaan naar dat spookhuis, spullen gepakt uitgecheckt en heb me met de pentjak ( fiets met bankje, die bestuurd word door locals) naar Warung Baru laten brengen. Hier houd ik het wel weer een paar nachtjes vol.

Het slapen is trouwens best lastig op Java. Ze hebben hier namelijk een voor mij rare gewoonte, 5 keer per dag word er over de sirene zoals wij die hebben 1 keer in de maand, 10 minuten geroepen dat de mensen samen moeten komen om te bidden tot Allah en er wordt uit de koran voorgelezen ( naar mijn mening worden de mensen dag en nacht gebrainwashed!). En dat door de gehele stad loeihard! Blijkt een moslim ding te zijn, is niet erg maar dat ding gaat iedere nacht om 5 uur ook loeihard aan. Dat is minder want ik word er iedere nacht wakker van. Maar ja kleinigheidje houd je toch ;-)
Heb in Solo een dag een batikcursus gedaan, Solo staat bekend om zijn batikkleding e.d. en dus dacht ik dat wil ik ook wel eens proberen. Het was erg leuk om te doen, fijn een dagje creatief bezig geweest. Heb een mooi wandkleedje gemaakt, leuk souvenirtje voor thuis.
Ben daarna s ‘avonds met de pentjak naar een Indonesisch toneelstuk gegaan. Ik verstond er geen snars van maar het was wel mooi om te zien.

Ik vermaak me goed in Solo, heb het hier goed naar mijn zin. Mensen zijn vriendelijk, eten is goed ( ben denk ik wel aangekomen na een weekje Solo), kamer is top! Ik zit s ‘avonds vaak op terras bij Warung Baru, gezellig met de eigenaresse, Sun genaamd, te kletsen. Heb hier ook een tourtje geregeld.
Samen met Yan, goede vriend van Sun, ben ik een hele dag achter op de scooter naar vele leuke dingen gaan kijken. Was een super dagje! Heb veel van Java gezien. Ik werd s’morgens om 8 uur opgehaald en s’avonds om 6 uur weer netjes naar mijn guesthouse gebracht.
We zijn eerst het platteland op gegaan, we zijn naar een soort kroepoek makerij gaan kijken ( heb zelfs even mogen helpen), en naar een tofumakerij, naar een dakpannen makerij, naar een Gamelanmakerij (Gamelan is een  gong), en naar een ander soort kroepoekmakerij. daar werd een soort van kroepoek  gemaakt  van buffelohuid! Beetje vies vond ik dat. Erg leerzaam allemaal en interessant om te zien hoe ze al die dingen met de hand maken. Respect voor al deze mensen want ze werken  erg hard in werkplaatsen die vies en erg  warm zijn.
Daarna zijn we naar een grote waterval gaan kijken waar allemaal aapjes rondliepen. Dit was hoog in de bergen en op de scooter was dat erg leuk! Hierna zijn we nog 2 tempels uit de 15e eeuw  gaan bezichtigen, de Sukuh Tempel en de Cetha tempel en aangezien ik erg van oudheden en de geschiedenis ervan houd vond ik dit ook erg leuk. Dit was allemaal hoog in de bergen en heb optimaal genoten van het natuurschoon hier tijdens het scooteren.  Ik heb stukjes gefilmd toen ik op de scooter zat.
Ik blijf nog 1 of 2 nachtjes in Solo dan ben ik hier een week geweest,  ik ga dan door naar Yogjakarta.
En wat ik daar allemaal  ga beleven lezen jullie de volgende keer weer.

PS:  voor de mensen die het nieuws gezien hebben over de vulkaan uitbarsting hier op Java. Maak je geen zorgen dit is zo’n 20 km van Yogjakarta vandaan en in Yogjakarta is het veilig.

Cinta (liefs) Carin xxx

1. TINA:
    28 oktober 2010
    Hai zus.

Eerst even dit wat een mooie foto"s weer.
    Kakkerlakken en ratten ja Carin dat hoort er ook bij ha ha maar natuurlijk wel wat minder om het ook daadwerkelijk te zien.
    Cultuurshock ja dat is daar, maar gelijk heb je rug recht en hoofd omhoog,ach ze weten niet beter toch,maar vindt het wel heel knap van je dat je er zo mee omgaat.
    Natuurschoon ja dat is er ik zie je foto's en denk dan jeeee wat mooi daar.
    Je maakt het dan ook allemaal maar mooi mee en ziet natuurlijk ook ontzettend veel.
    Het creatieve gaat je goed af zie ik wel je hebt dat echt mooi gemaakt.
    En ZEN ja carin prachtig hoe je daar op die foto zit.
    Het maken van kroepoek echt leuk om dit een keer mee te maken daar op het platteland ,ja en inderedaad respect voor die mensen.
    Moeders wel heeeel blij toen je belde ja je weet wel ha ha.
    Nou meisje het ga je goed tot het volgende bericht.

Liefs je zus Tina
  2. Pieter:
    29 oktober 2010
    hoi Carin het gaat je goed daar zie ik. Leuk die foto,s. Have fun x Pieter
  3. Colinda:
    30 oktober 2010
    Wat een ervaringen weer zeg!! We hebben net even alles goed gelezen en foto's gekeken! Ziet er super uit.. Leuk dat je even belde!! Veel plezier met de volgende avonturen..

Liefs dennis en Colinda
  4. patricia:
    30 oktober 2010
    hoi lieve schat wat heb ik weer genoten van je reisverslag je schrijft zo met passie dat het net is of ik er zelf ben ben uiteraard ook weer een paar keer flink in de lach geschoten!! geweldig dat je zo ontzettend geniet van alles caatje,ik kijk uit naar je volgende verslag,tot snel xxx
  5. Hilde:
    31 oktober 2010
    Hey lieverd,

wat een avontuur weer, we genieten heerlijk met je mee.

x Martijn, Hilde en Demi