Vulkaanas wolk in Yogjakarta

30 oktober 2010 - Yogyakarta, Indonesië

Hallo lieve mensen,

Even snel een kleine update vanuit Yogjakarta.

Gistermiddag om 1 uur s´middags is mijn bus vertrokken uit Solo naar Yogjakarta. Ik ben s´morgens nog even naar een Batikfabriek gegaan in Solo omdat ik het interessant vond om te kijken hoe de batikkleding en doeken daar met de hand gemaakt worden. Omdat ik zelf een batikcursus heb gedaan was het voor mij een stuk makkelijker om te begrijpen wat ze nu allemaal aan het doen waren , en hoeveel werk het kost om met de hand een groot doek te maken. Het was er erg warm in de fabriek en er werkten heel veel mensen. Er was een gedeelte waar de tekeningen werden gemaakt, deze werden van een patroon overgetrokken op doek. En er waren 2 grote zalen met aan de ene kant allemaal vrouwen, die deden het waxen van de lijntjes met de hand, het lichtere werk, en aan de andere kant werkten allemaal mannen die deden het wat zwaardere werk met ijzeren patronen. Ik heb zelf ook nog even een stukje van zo´n doek mogen tekenen.

Was leuk om dat nog even allemaal gezien te hebben. Heb daarna afscheid genomen van de mensen bij Warung Baru, en nog snel even een foto gemaakt van Sun, de lieve eigenaresse van Warung Baru homestay waarmee ik gezellige avondjes op het terrasje heb zitten kletsen en van Yan , de aardige jongen die met mij op de scooter door Java is gereden en waarmee ik veel lol heb gehad die dag.

De rit naar Yogjakarta duurde zo´n 3 uurtjes dus dat viel wel mee. Toen we Yogjakarta in kwamen rijden keek ik mijn ogen uit. Wat een stad zeg, lijkt een beetje op Bangkok maar dan nog veel drukker. Geweldig om te zien. Vele winkels restaurantjes enz. En o o wat een hoop scooters weer zeg. In Solo waren er al veel vond ik maar hier krioelt het ervan. Ik werd door de mini bus voor de deur afgezet van het hostelletje dat ik de avond ervoor had gereserveerd, Tira Artshop en Losmen genaamd. Een leuk hostelletje, er is een gezellig gezamenlijk buitenbalkon en mijn kamer is helemaal roze, ze hebben gratis Wifi dus dat is wel fijn en inclusief ontbijt en dat voor 100.000 RP dat is 8 euro p/n.

Het hostelletje is gelegen in de backpackers aria van Yogjakarta. Vele goedkope hostels en gezellige kleine straatjes met restaurantjes. En er lopen hier heel wat meer (blanke) toeristen rond dan in Malang en Solo dus ik val gelukkig niet meer zo op. Ik ben s’avonds even de stad ingelopen. Wauw heel anders weer dan Solo! Vele dingen te doen, muziek op straat, eet tenten, kleine marktjes, veel heel veel winkels en vele vele mensen. Erg gezellig allemaal.

Vandaag ben ik vroeg opgestaan want ik wilde de Borobodur Tempel gaan bezichtigen, dit is 1 van de 7 wereld wonderen. Dit was ook de rede dat ik naar Yogjakarta ben gegaan. Maar ik kreeg te horen van de eigenaar van mijn hostel dat er vannacht voor de 3e keer een uitbarsting is geweest van de vulkaan Merapi, zo’n 20 km hier vandaan. De eerste twee keer stond de wind goed en hebben ze er hier geen last van gehad maar deze keer stond de wind anders en er is een grote as wolk over Yogjakarta heen komen waaien. De gehele stad was stoffig en vies en auto’s zaten helemaal onder de vulkaan as. Je kon niet zonder mondkapje naar buiten omdat die as niet goed is voor je longen. En dus moest ik een mondkapje gaan kopen bij de apotheek.

Door de vulkaan as was de Borobordur tempel gesloten. En kon ik er helaas niet heen. Ik ben toen maar wat gaan wandelen door de stad en ben even naar het waterpaleis gaan kijken. Dit is het koninklijke zwembad dat tussen 1758 en 1765 gebouwd is en het was ooit onderdeel van een groot park vol paleizen en baden voor de sultan en zijn harem. Ik ben er in pentjak naar toe gegaan en heb tijdens deze rit stukje gefilmd. ( ik vond dit waterpaleis overigens lang niet zo mooi als die in Tirtagangga).

Omdat de vulkaan as erg prikte in mijn ogen ben ik daarna maar terug gegaan naar mijn hostel en heb een heleboel filmpjes geupload die ik nog op mijn pc had staan. (denk ik wel leuk om te zien omdat je zo een ander beeld krijgt van dingen dan met fotos )

S’avonds ben ik nog even de stad ingelopen, omdat het even heel hard geregend heeft had ik niet zoveel last meer van de vulkaan as. Het was gezellig in de stad. Er waren verschillende muziek optredens en ben beetje rondgelopen. Heb toen een plekje gekozen waar ik de muziek het leukst vond en kwam daar de eigenaar tegen van mijn hostel  waar ik gezellig mee heb gekletst en gedanst. Heb zo nog een erg leuke laatste avond gehad in Yogjakarta.

Ik heb besloten om hier morgen te vertrekken, want wie weet komt er nog zo’n uitbarsting en een aswolk en dan kan je hier niet veel doen. En dat is zonde van mijn tijd. Omdat ik weer even genoeg heb van grote steden heb ik besloten om door te gaan naar Pangandaran een klein plaatsje in west Java aan het strand.

Nou beste mensen jullie horen weer snel van me.

Liefs Carin x

1. Pieter:
    30 oktober 2010
    x
  2. TINA:
    31 oktober 2010
    hee zus.

Wat een mooie filmpjes ik heb ze goed bekeken .
    Ja het is er mooi daarzo maar je hebt gelijk dat je gaat,je wwet maar nooit dadelijk heb je weer een uitbarsting.
    En Carin met die astma van jouw is dit ook niet goed voor jouw.
    Maar je hebt weer veel gezien en hoe krijg je het toch elke keer weer voorelkaar dat je iemand vindt die met jouw meerijdt ha ha.
    GOED HOOR.
    Ik kan mezelf wel voorstellen dat je nu weer even uit die drukte wil.
    Nou meisje het ga je goed,we denken hier aan je.
    Liefs je zus Tina
  3. Hilde:
    31 oktober 2010
    Hey vrouwke,

kijk maar uit met die vulkaan, ben blij dat je er weer weg gaat. Helaas mijn pc kan de foto's en filmpjes niet aan, dus die moet ik later kijken. Ook de volgende verslagen moet ik even op wachten, want mijn pc gaat weg voor een weekje.

Have fun en stay save,

xxxx
  4. patricia:
    1 november 2010
    wat een leuke filmpjes zeg ook super leuk om je stem weer te horen !Jij vermaakt je prima zie ik ha ha ha hier mis je niks.....xxx pieke knor
  5. Aad:
    1 november 2010
    Hi,jammer dat de borobodur gesloten was >kom je nog wel een keer!Zo te zien ga je lekker!Volg je nu en ben stinkend jaloers!Zelf stijf van de jetlag en kom niet op gang!Take care and sampai bertemu lagi!X