I love Pangandaran

4 november 2010 - Pangadaran, Indonesië

Hallo lieve mensen,

Zondag 31 oktober werd ik om half 9 s´morgens opgehaald door de minibus naar Pangandaran. Dit Is een plaatsje aan het strand in west Java. De rit duurde zo´n 9 uur. Dat lijkt lang maar dat vliegt voorbij want ik kijk mijn ogen uit. Zie zoveel van het land tijdens zon rit en kom op plaatsen waar ik anders nooit zou zijn gekomen. De rit naar Pangandaran was wel iets anders dan de andere lange ritten die ik heb gedaan want de weg was echt ongelooflijk slecht. Ik kon geen puzzel doen onderweg of stukje lezen of gewoon rustig niks doen want bijna de hele rit werd ik alle kanten opgeschud door de hobbelige vol gaten zittende slechte wegen.

Ik kwam rond 6 uur s´avonds aan en werd afgezet bij mijn hostel dat ik weer de avond ervoor had geregeld. Mini Tiga homestay genaamd, het was blijkbaar weer een goede keuze, het ligt zo´n 50 meter van het strand af en ziet er erg gezellig uit, de kamer kost 80.000 RP incl. ontbijt dat is 6,43 euro p/n. Ze hebben hier 8 kamers en het zit altijd volgeboekt met backpackers, ik had meteen een leuk contact hier met de mensen in het hostel.

Ik ben de volgende dag met een travel-guide, Iwan, naar het nationale park gegaan en heb een jungle track gedaan. Het nationale park lijkt een beetje op een heel groot bos, maar een bos ziet er hier heel anders uit, want ze hebben natuurlijk hele andere bomen en planten hier. Er waren apen, 2 soorten, heb alleen 1 soort op foto en dat is de soort dat ik al gezien had in the monkey forest in Ubud op Bali en bij de grote waterval hier op Java waar ik samen met Yan was. Hier zaten ook nog zwarte apen, ik weet de naam van deze apen niet meer, ik heb ze wel gezien in de bomen maar kon ze niet fotograferen want steeds als we dichterbij kwamen dan sprongen ze weer naar andere takken. Wel erg leuk om te hebben gezien. Nadat we het nationale park hadden gezien zijn we de jungle ingaan. Dat was wat zeg, we hebben 5 uur gelopen, maar niet gewoon lopen, bergen op geklommen en weer af door riviertjes gelopen, en langs watervalletjes naar beneden geklommen met behulp van lianen, was best wel zwaar die jungletrack.

En omdat het de avond ervoor hard had geregend was het erg glad en modderig allemaal. Doordat ik heel goed op moest letten waar ik liep en me steeds weer vast moest houden aan bomen en lianen heb ik weinig foto’ s van die trip, het was te gevaarlijk om met dat ding steeds weer in mijn hand te lopen. We hebben wel schorpioenen gezien, en Iwan heeft er zelfs 1 in zijn handen gepakt en op een blad gezet, daar heb ik uiteraard wel de tijd voor genomen om die te fotograferen. We zijn ook nog een donkere grot ingegaan waar wilde stekelvarkens zaten. Het was een zware tocht die jungle trip maar super om een keer meegemaakt te hebben! Ik ben s’avonds uit gaan eten met Marie en Joel die ook in Mini Tiga verbleven. 2 erg lieve gepensioneerde mensen uit Frankrijk die 2 maanden door Indonesië aan het reizen waren.

De volgende dag heb ik een boottocht gedaan naar de Green Canyon, was ook erg leuk en o o wat is het hier prachtig allemaal wauw! Ik heb ook een barbecue aan het strand gehad, Rico een Canadees die hier in de Mini Tiga verblijft, kent mensen in Pandangaran en die gaven een klein feestje aan het strand. Er was vers gevangen vis en rijst en groente. En Harley en Sep, 2 jongens die hier wonen, speelde de hele avond op de gitaar en de jambe, was super gezellig en erg leuk om mensen te leren kennen die hier wonen.

Heb voor de rest heerlijk gerelaxt aan het strand, heb de mooiste zonsondergang ooit gezien en ben s’avonds een paar keer naar Bamboe café gegaan, hier komen vele toeristen en het was erg gezellig daar. Heb een doof meisje leren kennen, Sarah, en ze heeft me gebarentaal geleerd. Jaja, nu kan ik voortaan ook met dove mensen praten.

Heb een hele leuke tijd gehad in Pangandaran en als ik ooit weer terug ga naar Indonesië ga ik zeker te weten hier nog een keer naar toe.

Morgen (5 november) word ik om 6 uur opgehaald door de minibus, dus dat word erg vroeg opstaan. Ik ga dan naar Bogor en plaatsje vlakbij de hoofdstad Jakarta, omdat ik niet in de hoofdstad zelf wil verblijven omdat ik daar niet zo´n goede verhalen over heb gehoord en geen zin heb in weer zo´n grote stad ga ik 1 nachtje naar Bogor, de dag erna vlieg ik vanuit Jakarta naar Singapore…

PS: o ja, ik ben trouwens weer zo rood als een tomaatje, al weet ik hoe vaak gestoken door muggen en ongeveer 3 kilo zwaarder ;-)

Liefs Carin x

1. TINA:
    4 november 2010
    Hallo Carin.

Jee wat ik tot nu toe aan foto's heb gezien vindt ik deze de mooiste.
    Ja je kent mij he, ha ha DE JUNGLE en het NATIONALE PARK WAUW wat is het daar mooi.
    Ben nu echt jaloers ha ha.
    Ja dat het zwaar is geweest door de jungle lopen dat geloof ik graag maar ZEKER DE MOEITE WAARD.
    Het ziet er ook allemaal heel gezellig uit en die gebakken visjes ja daar zou ik ook van genieten ha ha.
    VERBRAND ja dat kan je wel zien op de foto's maar je ziet er goed en gelukkig uit.
    Deze vakantie doet je goed.
    En wat heb je toch vaak van die leuke kleding aan mooi hoor.
    Pfff die schorpioen die zijn toch behoorlijk giftig maar mooi om die zo te zien.
    Ja ja liggend in een hangmatje wie zou zo niet willen liggen ha ha.
    Nou zus het ga je goed en geniet ervan.
    Liefs je zus Tina
  2. Axel:
    4 november 2010
    Nog bedankt voor je lieve felicitatie :-)
    En je bent lekker bezig zie ik wel...
    Nou heel veel plezier en dat je nog veel mooie
    dingen gaat zien. Doe je wel een beetje
    rustig aan daar. Lijkt wel of je 5 dingen in 3 probeert
    te proppen haha..
    Dikke kus Axel..
  3. patricia:
    5 november 2010
    heeejjjj lieverd heftig zeg een jungle track!! ik benblij dat je niet gevallen bent en wat een bijzonder mooie fotoos deze ronde!! met mij gaat het stukken beter de pijn word steeds minder gelukkig,schatje tot snel en geiet ervan !!!!xxx
  4. Helma:
    5 november 2010
    hey carin zo te zien gaat het je goed , is natuurlijk wel te snappen het is een land om verliefd op te worden zo mooi.
    leuk dat je er van allerlei mensen ontmoet
    ik wacht nu al op je volgende verhalen en mooie fotos
    de groetjes uit schijndel
  5. Peter, Roy en Bart:
    Hee Carin!

Goed verhaal en leuke foto's! Ziet er goed uit daaro..! We hebben wel een aantal leuke tips voor China:

- Ga naar de stad Yangshuo, daar heb je een super mooi gebergte. Daar moet je een kayak huren. Zeker de moeite waard!
    - De Chinese muur is ook echt geweldig, probeer dan een noordelijk gelegen deel te bezoeken. Die zijn minder toeristisch en veel mooier. Deze tour is te boeken bij backpackers-hostel Peking Garden.
    - Maak in Hangzhou een wandeling rond The West Lake, is erg mooi!

Veel plezier met je reis, dat komt vast wel goed! Groeten Peter, Bart en Roy
  6. Pieter:
    6 november 2010
    Hoi Carin het leven is goed daar lees en zie ik. Leef eet drink en geniet. x pieter
  7. Jeanne:
    6 november 2010
    Hallo Carin

Wat een prachtige natuur en mooie zons op en ondergangen. Leuk die mooie verhalen en je ontmoet vel leuke mensen.
    n wat kleurrijke kleding heb je. Mooi hoorrrrrrr.

Liefs en genieten van alles wat op je pad komt.

Jeanne
  8. peer pijs:
    7 november 2010
    Hoi Caatje;
    Selamat malam!.
    Wat heerlijk om je reisverslagen af en toe te lezen. Lijkt bijna alsof de herfst er hier iets minder grauw en grijs door wordt!. En als ik denk aan al dat overheerlijke Indische eten dan loopt me het water uit de mond mmmm. Ik lees dat je binnenkort naar China gaat verkassen?. Ben heel benieuwd hoe je t daar gaat vinden. De hoffelijkheid en vriendelijkheid van de Indoos zal daar ver te zoeken zijn mischien?. Heb gehoord dat t nogal vuile mensen zijn haha!. Veel spugen !. Ik ben bezig met een cursus oor-acupunctuur om mensen van verslavingen af te helpen. Dat moet t hoofddoel van mijn eigen bedrijfje gaan worden in de toekomst. Daarvoor ben ik de principes van de Traditionele Chines Geneeswijzen aan het bestuderen. En dat is zo enorm fascinerend en boeiend. Totaal andere manier van denken en handelen dan dat wij in t Westen gewend zijn. Voor mijn gevoel is de Chinese manier veel meer in harmonie met het leven. Je weet misschien nog dat ik in t ziekenhuis werk en voor mijn gevoel zijn wij daar altijd aan t vechten tegen ziektes terwijl de Chinese geneeswijze veel meer zoekt naar herstel van de balans in t lichaam. Echt heel mooi!!. Laat je in China maar eens af en toe behandelen met acupunctuur en kruiden. Tegen vermoeidheid, koortsen, psychische klachten en noem t maar op!. Kun je t zelf ervaren. Krijg je weer nieuwe energie van!. Of je laat je " Neiguan" aanprikken. Dat is de poort naar je binnenste. Om meer contact te krijgen met je innerlijke wereld. Om je levenspad (nog?)beter te kunnen zien!. Ben heel benieuwd naar de rest van je verhalen. Heel fijn voor je dat je deze prachtige ervaring mag meemaken!.
    Goede reis. Peer, Oss.
  9. Bert:
    7 november 2010
    Carin,

Het gaat goed met je zo te lezen. Leuke verhalen schrijf je. Ik vind het leuk om te lezen hoe de voor jou nieuwe wereld op jou over komt.

Ga vooral door en blijf genieten zoals je dat doet.

Groetjes,
    Bert