Goodbye Indonesia, hello Singapore

7 november 2010 - Singapore, Singapore

Hallo lieve mensen,

Vrijdag 5 november kwam de mini bus me om 6 uur s´ morgens ophalen en werd ik naar de bus gebracht die me naar Bogor zou brengen. Bij de mini tiga homestay zeiden ze dat de rit 7 uur zou duren dus dan zou ik s´middags in Bogor zijn. Ik dacht dan kan ik nog wat gaan bekijken in Bogor maar de rit duurde geen 7 uur maar 13 uur. Ik was dus veel te laat in Bogor om nog wat te gaan bekijken daar. Ik kon ook geen goedkope slaapplek vinden en heb een nacht geslapen in een hotel waar de kamer 180000 RP per nacht koste, dat is bijna 15 euro. Tot nu toe nog de duurste slaapplek in Indonesië.

De dag erna ben ik om 6 uur opgestaan, en o o wat een dag was dat zeg….tjonge tjonge. Ik was nog erg moe na de lange reis van gister, om 7 uur ben ik met een minibusje naar de bus gebracht die me naar het vliegveld zou brengen.

De rit naar het vliegveld duurde zon 2 uurtjes, daar aangekomen werd ik bij de verkeerde terminal gedropt. De chauffeur zei dat ik daar moest zijn maar na wat zoeken bleek dat niet zo te zijn. Ik ben toen naar een info balie gelopen en heb daar mijn ticket uit mijn tas gehaald om te laten zien waar ik moest zijn en er werd me verteld dat ik helemaal aan de andere kant van het vliegveld moest zijn, en met een shuttlebus die kant op kon. Ik heb de shuttlebus genomen en ben naar de andere kant van het vliegveld gegaan. Toen ik in wilde checken kwam ik erachter dat mijn paspoort niet meer in mijn tas zat, ik snapte er niks van en heb denk ik wel 5 keer mijn tas in en uitgeruimd maar nope geen paspoort te bekennen.

Ik raakte een beetje gestrest..dacht dat kan niet waar zijn. Ik ben naar de politie post gelopen en heb daar verteld dat ik mijn paspoort op het vliegveld kwijt was geraakt…want ik had hem nog in de airport bus. Daar werd me verteld dat ik naar de security moest gaan om te vragen of iemand mijn paspoort daar misschien af had gegeven. Maar niemand had mijn paspoort daar afgegeven.Ik heb daar een half uur gezeten, de man daar heeft gebeld met de shutlle bus maar daar hadden ze mijn paspoort niet gevonden. Hij heeft nog wat telefoontjes gepleegd maar hij moest mij tot zijn grote spijt mededelen dat mijn paspoort niet was gevonden en dat ik een aangifte moest gaan doen bij de politie. Ik vroeg of hij de infobalie had gebeld waar ik was geweest en hij zei ja die heb ik ook gebeld…

Toen brak het zweet me wel uit……want hoe kan je reizen zonder paspoort…

Ik had nog 1,5 uur voor mijn vliegtuig naar Singapore zou vertrekken…..daar zat ik dan…pfff dacht ik hoe kan dit nou gebeuren.

Ik ben bij de security weggegaan en zag het heel even niet meer zitten. Ik liep de richting op van de politiepost en bedacht me…nee dit ga ik niet doen…. Ik ga hier niet weg zonder paspoort want ik weet zeker dat hij hier ergens op het vliegveld is. Ik had nog 1,5 uur dus ik heb de bus terug genomen naar de andere kant van het vliegveld. In de bus heb ik Chantal en Mick gebeld, ik was eventjes helemaal de klust kwijt..en die waren al druk in de weer om uit te zoeken wat ik nu verder moest doen.

Ik ben de hele weg die ik gelopen heb weer opnieuw gelopen en heb hier en daar gevraagd of iemand een paspoort had gevonden…maar nee niemand die een paspoort had gevonden. Ik ben toen naar de infobalie gelopen waar ik de info had gekregen om een shuttle bus te nemen…

Toen ik aan kwam lopen kwam de man die me had geholpen al naar buiten lopen..hij had me blijkbaar al aan zien komen. En weet je wat hij in zijn handen had…jaaaa mijn paspoort!! Mijn god wat was ik blij dat ik hem weer had. Blijkbaar is hij uit mijn tas gevallen toen ik mijn ticket pakte…en blijkbaar had de man van de security helemaal niet gebeld naar de infobalie. Wat ben ik blij dat ik toch helemaal terug ben gegaan en zelf ben gaan zoeken....

Ik heb snel de shutllebus weer terug genomen naar de andere kant van het vliegveld en ben in gaan checken. Ik was al beetje laat met inchecken. Maar ook hier ging het even mis…… na het inchecken komt de paspoort en visa controle, en daar ik kreeg te horen dat ik 1 dag over mijn visadatum was en dus 1 dag illegaal in het land was.

Ik snapte er niks van. Ik had nog met Govert in Bali samen zitten tellen toen ik met hem mijn ticket heb geboekt. Maar blijkt dat we er toch een dag langs hebben geteld. En dus mocht ik niet verder, en ik moest ik mee met de security ik moest een boete van 200.000 RP betalen. Die ik dus niet meer had, omdat ik zou vertrekken uit Indonesië had ik alleen maar Singapore dollars, dus moest ik op zoek naar een pinautomaat om dat geld te gaan pinnen. Ik moest echt haasten om mijn vliegtuig niet te missen. Ik heb de boete betaald en toen mocht ik door. En was ik op het nippertje in het vliegtuig. Hahaha o o wat een dag en o o wat ben ik er goed vanaf gekomen zeg….tjonge jonge.

Na 1,5 uur vliegen kwam ik aan in Singapore. Ik was doodop na 2 dagen reizen en na al die stress op het vliegveld. Ik had nog geen slaapplaats en dus moest ik op zoek. Ik wist niet waarheen want het is 1 groot doolhof als je aankomt in Singapore. Er is een metro station maar als je daar voor het eerst bent dan weet je echt niet wat te doen of waarheen je moet gaan om ergens te komen. Dus vroeg ik een voorbijganger de weg. De voorbijganger was zo vriendelijk om met mij mee te lopen en me te helpen met het kopen van een metrokaartje en hij was zelfs zo vriendelijk dat hij met mij mee is gegaan om een slaapplaats te zoeken. Zijn naam is Max, een 53 jarige man uit Singapore die toevallig die dag een dagje vrij was en dus tijd had om met mij mee te gaan en te zoeken naar een slaapplaats. En o wat was ik bij dat ik hem had getroffen, want hij wist overal de weg.

Singapore is een piepklein landje, en heel modern. Wat een verschil zeg tegenover Indonesië. Alles is hier heel schoon en zo te zien gaat het hier erg goed met de economie, overal zijn grote shoppingmalls, niet zomaar groot ..nee ergggggg groot. Overal zijn grote hoge gebouwen. En het is erg schoon op straat omdat ze hier best streng zijn wat betreft het eten en drinken van dingen in openbare gebouwen enz.

Alles is hier erg duur, dus we konden geen goedkope kamer vinden. Max heeft best wel wat plaatsen gebeld voor me maar het enige wat een beetje betaalbaar was was een hostel met dorms. Summer tavern genaamd. Een slaapplaats in een dorm kost 25 Singapore dollars, dat is 13,80 euro p/n. Nog best prijzig maar was het goedkoopste wat we konden vinden.

Ik slaap nu voor het eerst in een dorm, dat is in een backpackers hostel met meerdere mensen op 1 kamer. Best wennen maar je ontmoet zo wel snel nieuwe mensen. Ik slaap nu op een zaal met 8 andere mensen. Na het vinden van de slaapplaats heeft Max me een stuk van Singapore laten zien, dat was erg leuk.

De volgende dag heb ik Vicky leren kennen, een meisje uit Engeland die ook in het hostel verblijft en we hebben de hele dag gewandeld in Singapore, we hebben best wel wat gezien. S´avonds zijn we naar seratosa eiland gegaan, dat is een eilandje aan de kust hier in Singapore. Erg mooi daar. Morgen gaan we naar de zoo en de night safari….dat lijkt me ook wel erg leuk.

Ik heb trouwens een ander telefoonnummer.

Ik ben nu te bereiken op +6598145769

Ik weet nog niet hoelang ik hier ga blijven, dat ligt ook een beetje aan mijn budget…

Maar jullie horen snel weer van me..

PS: na 5 weken Engels praten begin ik nu ook in het Engels te denken... :-)