Goodbye Singapore, hello Maleisie

21 november 2010 - Cameron Highlands, Maleisië

Hallo lieve mensen,

De tijd gaat snel zeg….ik ben al bijna 2 maanden onderweg en geniet nog iedere dag. Heb nog geen seconde spijt gehad van mijn keuzes en vind het reizen geweldig! Zie zoveel nieuwe dingen en ontmoet zoveel leuke mensen, echt een hele leuke manier van leven dat reizen

Maandag 15 november ben ik met de bus vanuit Singapore naar Maleisië gegaan. De rit duurde 4 uurtjes en was zo voorbij. Paspoort controle en visa aanvraag ging ook allemaal erg gemakkelijk. Heb een visa gekregen voor 90 dagen. Als je Singapore uitrijd en Maleisië in zie je het verschil meteen, veel meer groen overal, en veel meer rommeltjes overal op straat want in Maleisië hebben ze niet zo´n strenge regels dan in Singapore. Maleisië is mooi, overal bossen met palmbomen en heel veel bergen.

Van het ene land het andere land inkomen is steeds weer even een rare gewaarwording. Alles is zo anders, taal, mensen, omgeving en weer ander geld in mijn portemonnee. Is steeds weer even wennen maar wel heel erg leuk iedere keer die veranderingen….

Rond 1 uur kwam ik aan in Melaka. Toen ik Melaka in kwam had ik nog geen slaapplaats, heb in mijn lonely planet gezocht en een taxi genomen naar Emelie's travelers home. Ze hadden nog kamers dus dat was fijn. Emelie's travelers home is een heel leuk gezellig plekje vlakbij het centrum. Ze hebben een gezellige zithoek, met een tafel in het midden waar ze iedere dag een vuurtje op maken, er is een leuk tuintje met visvijvertjes en een hangmat, er loopt een heel tam konijntje rond met de naam mister playboy en er lopen schildpadden in de tuin. Een single kamertje kost hier 24 ringit dat is 5,63 euro p/n dus dat is weer een leuk prijsje.

Er verbleven op het moment maar 4 gasten in het hostel, en het waren allemaal Nederlanders dus dat was wel leuk. Merel en Duuk uit Amsterdam en Marnix uit Breda, een jongen  die Peter Bart en Roy kent, dit zijn 3 jongens uit Schijndel die ook aan het backpacken zijn. Wat is de wereld toch klein. We hebben de hele avond spelletjes gedaan met z’n vieren…..erg gezellig.

Ik ben de volgende dag wat gaan wandelen door Melaka. Melaka is een erg leuk stadje in het zuiden van Maleisië. S´avonds had ik afgesproken met Marnix, Merel en Duuk om samen uit te gaan eten. We hebben Saté Celub gegeten. Dit is een soort van fondue, maar dan niet met olie maar met satésaus in de fonduepan. Erggg lekker om op die manier te fonduen! En het is hier in Melaka een heel bekend gerecht en je kunt dit maar bij 1 restaurantje hier doen. De mensen gaan er zelfs voor in de rij staan bij het restaurant.

Marnix vertelde me dat hij naar de Taman Negara wilde gaan (dit is een heel groot nationaal park, in het midden van Maleisië) en daarna naar de Cameron Highlands ( theeplantages in de bergen)Het was ook mijn plan om die route te gaan doen en dus hebben we besloten om samen te gaan reizen.

17 november hebben Marnix en ik uitgecheckt en zijn we begonnen aan de reis naar Taman Negera. We hebben bijna een hele dag gereisd. Om 6 uur eruit, om 7 uur moesten Marnix en ik een taxi gaan zoeken om ons naar het busstation te brengen, omdat we voor 8 uur een bus wilde nemen. Gelukkig hadden we zo een taxi gevonden. Op het busstation aangekomen konden we geen kaartje rechtstreeks naar Jerantut kopen en dus moesten we eerst naar Kuala Lumpur. We zijn per ongeluk te vroeg uitgestapt en dus moesten we een taxi nemen om in Kuala Lumpur te komen. Daar aangekomen hebben we de bus genomen naar Jerantut. Toen we in Jerantut kwamen konden we nog maar net op tijd het busje nemen naar Kuala Tembling. Daar zou onze boot vertrekken naar Kuala Tahan, een plaatsje langs het Nationale park. De boot rit duurde 3 uur, en was erg indrukwekkend want deze ging over een rivier door de Taman Negara en de Taman Negara is een heel groot oerwoud. Het was super om zo door het oerwoud te varen!

Na en lange dag reizen kwamen we dan eindelijk aan op de plaats van bestemming, Kuala Tahan. Kuala Tahan is een heel klein plaatsje en ligt midden tussen de bergen langs een rivier. Op de rivier liggen drijvende restaurantjes en bootjes die je van de ene kant van de rivier naar da andere kant van de rivier brengen. Aan de overkant is namelijk de ingang van het Nationale park.

We waren behoorlijk moe van de lange dag reizen, en we zijn op zoek gegaan naar een slaapplaats. We konden een plekje vinden in het Yellow Guesthouse. Yellow guesthouse stelt niet zoveel voor, een paar kamers die verhuurd worden dor mensen die daar wonen. We delen een kamer waar 2 bedden en 2 stoelen opstaan, en betalen ieder 15 ringit, dat is 3,50 p/n dus dat is lekker goedkoop.

Vanmorgen is Marnix een jungletrack gaan doen en omdat ik die al had gedaan in Pandangaran ben ik niet mee gegaan. Ik ben naar het nationale park gegaan en heb een wandeling gemaakt door het oerwoud. Ik ben daar 2 Duitse vrouwen tegen gekomen en ben met hun verder gelopen het oerwoud in. Het oerwoud is erg mooi, en erg groot. We hebben ook nog de Canopy walk gedaan. Dat zijn touw bruggen hoog in de bomen, was best wel eng zo hoog in de bomen maar wel leuk om te doen.

Na een wandeling van 3 uur had ik niet veel puf meer om helemaal terug te lopen, het was behoorlijk warm, en dus heb ik een boot terug genomen. S´middags ben ik met Marnix en nog wat mensen naar de orang asli gegaan. Dit is een berg stam die in kleine hutjes in de bergen wonen. We mochten daar ook een keer met de blaaspijp schieten, deze wordt gebuikt door de mensen daar om dieren mee te vangen.

We zijn 2 nachten in de Taman Negara gebleven en we zijn om 10 uur s´morgens met de bus vertrokken naar de Cameron Highlands. De Cameron Highlands is een gebied in de bergen waar vele theeplantages zijn. De busrit duurde zo´n 5 uurtjes. We kwamen om 3 uur s'middags aan. Erg mooi hier tussen de bergen en weer heel anders dan het oerwoud. Het is hier ook een stuk kouder dan op alle andere plaatsen waar ik ben geweest. Het is s´avonds maar 10 graden hier en overdag ongeveer 24 graden. Wel fijn om een paar dagen niet de hele dag te zweten. We hebben een leuke slaapplaats gevonden in een hostel midden in de bergen. Daniels lodges, dit is een backpackers hostel waar backpackers van over de hele wereld komen en waar het best wel druk is. Er is hier een leuke gezellige lounge, gratis Wi-Fi en er is zelfs een barretje. We delen weer een kamer waar alleen maar 2 bedden op staan maar dat is meer dan genoeg en we betalen allebei weer 15 ringits en dus weer maar 3,50 euro p/n. De 2 Duitse vrouwen die ik tegen ben gekomen in het oerwoud zaten ook bij ons in de bus en we zijn samen met hun uit gaan eten. S’avonds zijn we even stukje gaan lopen in het plaatsje hier en we kwamen zowaar een Nederlandse bar tegen waar we even een biertje hebben gedronken. De eerste Nederlandse bar trouwens die ik tegen ben gekomen in de 7 weken dat ik nu onderweg ben. Er zijn vele alleen gaande backpackers in het hostel hier en we zijn een avondje met zijn allen uit gaan eten.

Vandaag had ik niet veel gepland, Marnix ging een track doen in de bergen met Mark (een backpacker uit Engeland) en ik had even niet veel zin om in de bergen te klimmen. Ik heb lekker een boekje gelezen op de bank hier. Vanavond mijn backpack weer in pakken, want morgen gaan Marnix, Mark ( hij heeft besloten even met ons mee te reizen) en ik naar Langkawi een eilandje in noord Maleisië. Daar gaan we met z’n 3e even lekker genieten van het strandleven.

Jullie horen weer snel van mij……

Liefs Carin x

1. Colinda:
    21 november 2010
    Zo zo weer veel avonturen beleefd. Super om te lezen! Gezelllig dat je zoveel mensen ontmoet en dan ook nog nederlanders top! Fyn dat je tot de conclusie bent gekomen, dat je de juiste keuze gemaakt hebt. Wy vinden het erg leuk om jou verhalen te lezen en foto's te bekijken!

Have fun en we contacte snel weer,,
    Liefs dennis & colinda
  2. TINA:
    21 november 2010
    hee zus.
    Jee wat mooi allemaal weer.
    Het oerwoud ja dat is toch wel heel gaaf zo met die lokale bevolking dat is pas echt cultuur snuiven.
    Die loopbrug jee meisje wat eng maar wel heel gaaf .(moeten we wel onze hoogtevrees overwinnen ha ha.)
    Leuk dat je een vriend van Peter bent tegengekomen Peter is nu thuis, gisteren hebben Ton en Ria hem opgehaald bij het vliegveld heb er nu nog niets van gehoord hoe het is gegaan maar dat komt nog wel.
    Bart die meereisde was niet lekker en zag helemaal geel dus vandaar maar dat hoor je nog wel.
    Nou meisje de groetjes en het ga je goed.
    Liefs je zus Tina
  3. Jacqueline:
    Hey mupke!!

Leuk weer wat van je te lezen! Gaaf daar zeg! Livia zat mee te kijken met de foto's en zei: daar wiw kik naar toe. Hihi. Ziet er inderdaad goed uit allemaal. Kan me voorstellen dat je blij bent dat je gegaan bent. Je maakt daar heel wat meer mee als wij hier. Maar ik mis je eerlijk gezegd wel. ;-)
  4. patricia:
    22 november 2010
    hai mupku sorry dat ik even niets heb laten horen zo hectisch ammel hier !! wat een prachtig verslag weer en wat maak je veel mee he !! super meid ENJOY!heel veel liefs van pie xxx
  5. Gerrie:
    He Lieverd
    Weer genoten van je blog. Ik zie de omgeving nog zo voor me. Wij zijn 5 dagen in Taman Nagara geweest en ik vond het echt te gek. Zeker de tocht over de rivier in een boomstamboot hahah. Je zag zo de slangen en leguaanen langs komen te gek.
    Nu maar lekker gaan genieten op het wonderschone langkawi. Heerlijk
    dikke zoen en heel veel liefs

Gerrie xxxxxxx