Goodbye Thailand, Hello Laos.

24 januari 2011 - Luang Prabang, Laos

Sabaidee,

Hier ben ik weer, maar nu vanuit Luang Prabang in Laos.

Geen woorden voor ...

Laos is prachtig en Luang Prabang is een heel gezellig en mooi dorpje...

Maar laat ik vooraan beginnen..

16 januari werd ik s'middgas om 12 uur opgehaald met een minibusje bij mijn hostel in Chiang Mai in Thailand.

De rit heeft 5 uur geduurd en bracht ons naar Huay Xai een plaatsje aan de grens van Laos. Daar hebben we een nachtje geslapen in een leuk geusthouse. De volgende morgen gingen we met een bootje de rivier over en waren we in Laos. Heel apart, een rivier als grens. Aangekomen in Laos moesten we eerst een visa regelen, het was druk en het duurde een tijdje voor het eindelijk allemaal geregeld was,maar heb na lang wachten voor 35 dollar een visum gekregen van 30 dagen voor Laos.

Nadat iedereen het visum had konden we door en we gingen met een tuktuk naar de Mekong rivier waar de boten klaar lagen naar Luang Prabang. Het was een 2 daagse bootocht. En het was in een woord GEWELDIG! De eerste dag zaten we 6 uur op de boot, het was erg gezellig, er zaten vele backpackers op en wat Laosmensen. Heb vele leuke mensen leren kennen. Na 6 uurtjes op de boot over de Mekong rivier door prachtige bergen kwamen we aan in Pak Beng, een piepklein dorpje aan de rivier. Hier hebben we een nachtje geslapen in een leuk guesthouse met uitzicht over de Mekong rivier.

De volgende dag weer terug op de boot, deze keer duurde de tocht 8 uur, en weer met veel gezelligheid op de boot en een prachtig uitzicht.

S´avonds kwamen we aan in Luang Prabang. Toen we Luang Prabang inliepen voelde het al meteen erg goed, de vibe die er hangt is geweldig! Het ligt in de bergen tussen 2 rivieren in.En het ziet er hier stukken anders uit dan in Thailand. Vele Franse arcitectuur is er terug te vinden  door de Frans kolonilale tijd vroeger.

Op de boot heb ik Rena uit Spanje, Stefanie uit Nederland, Lev uit America, Antony uit Engeland,Wim uit Belgie leren kennen. Allemaal leuke mensen die alleen reizen. En we hebben gezellige dagen gehad samen.

We zijn een paar avonden uit gaan eten op de foodmarket hier. Heb al vele foodmarkets gezien maar deze was wel de beste van allemaal. Je kan voor 10.000 Laokip ( 1 euro) een vol bord opscheppen aan het buffet. En een vers visje van de barbeque kost hier 20.000 kip ( 2 euro) en het is allemaal even lekker!!

In Luang Prabang wonen heel veel monniken en iedere morgen om 6 uur is er een bedelprocessie. Lange rijen monniken wandelen langs de mensen die op straat zitten om hun bedeloffers in hun bedelnap te verzamelen. We zijn een dagje heeel vroeg opgestaan om dit ritueel te bezichtigen...en het was erg indrukwekkend.

We zijn een dagje naar de Kouang Si watervallen gegaan, een heel mooi stukje natuur. Prachtig daar, het water is helblauw en je kan erin zwemmen als je wil. Je kon ook de berg opklimmen van de waterval en hier had je een prachtig uitzicht over de bergen van Laos.

In Luang Prabang staan heel veel tempels en ben een dagje gaan tempelhoppen met Wim en heb erg veel mooie tempels gezien.

We zijn ook een dagje met een bootje naar de overkant van de Mekong rivier gegaan, hier was een klein dorpje met wat tempels, en het was geweldig om te zien hoe de mensen daar leven.

Er zijn in Luang Prabang vele mooie bars en een bar is hier niet binnen maar lekker buiten, vooral bar Utopia vond ik mooi, deze is aan rivier en je hebt een prachtig uitzicht Daar waren we dan ook vaak te vinden voor ontbijt, lunch of gewoon gezellig een biertje.

Na 6 dagen genoten te hebben van Luang Prabang hebben we besloten om door te gaan. Morgen gaan we met z'n vijven door naar Mongh Nhoi,een klein dorpje in het noord-westen van Laos. Hier is geen internet en er is hier maar 4 uur per dag stroom, dus kan even  niets op mijn blog plaatsen.

Ik heb weer een nieuw telefoonnummer, mijn nummer in Laos is:

00856203505306

Liefs vanuit wonderschoon Laos!

Carin xxx

1. TINA:
    24 januari 2011
    Hee zus
    Ben blij te horen dar alles zo goed gaat
    En dat het daar zo ontzettend mooi is
    Je foto"s zijn weer prachtig
    Ik heb je telefoon nr opgeschreven en ga kijken of ik je wel een berichtje kan versturen.
    Nou meisje het ga je goed en veel plezier
    Gr je zus tina
  2. Gerrie:
    24 januari 2011
    Hoi Ktje
    Heb weer genoten van je blog. Ook weer veel herkenning op de foto's te gek. Ik heb 5 dagen in Vang Vieng gezeten ook erg mooi en zeker heel gezellig veel back packers.Je ziet er ook goed uit. Zo fijn dat je zo geniet.
    Nog heel veel fun en ik kijk alweer uit naar je volgende blog. Hier in Nederland niet meer zo koud maar wel veel griep en regen snik snik.
    Heel veel Liefs
    xxxxx Gerrie En nog veel plezier in luios
  3. sjan:
    25 januari 2011
    hoi carin ben blij weer wat van je te horen want
    voor mij duurt dat lang maar zo te zien gaat alles
    heel goed en daar ben ik heel blij mee het is er wel
    heel mooi dus geniet er van
    groetjes je moeder
  4. chantal:
    Wauw!! ;)
  5. Jacqueline:
    Hey mupke,

Leuk weer wat van je te lezen!! Wat is het daar mooi zeg! Leuk ook dat je weer nieuwe mensen hebt leren kennen. Fijn dat je het daar zo naar je zin hebt, maar moet zeggen dat ik blij zal zijn als je weer terug bent. haha. Aangezien je geen internet hebt,zal ik je van de week nog wel ff smsen. Dikke kus Jacqueline
  6. Helma:
    26 januari 2011
    hey carin zo te zien gaat je het heel goed gelukkig maar, ben wel een beetje jaloers op wat voor mooi jij allemaal ziet .
    nog bedankt voor je berichtje ha ha je zit echt in die vakantiesfeer he weet niet meer precies welke datum het is,een maand te vroeg, geeft nietsweet dat de bedoeling goed was
    nog heel veel plezier groetjes helma
  7. Colinda:
    26 januari 2011
    HoiHoi..

Je hebt het echt goed naar je zin gelukkig maar!! Leuke foto's weer..:) We wensen je nog heel veel plezier, maar dat komt vast en zeker goed!!
    We hebben je nummer dus we contacten snel weer:)

Liefs Dennis en Colinda
  8. Jeanne:
    4 februari 2011
    Hoi Carin

Nog steeds alles goed en wat een mooie foto's van die dorpjes , huisjes allemaal armoede.
    Maar die mensen weten nie beter.

Groetjes en geniet nog van de laatste 4 maanden

Jeanne