Hua Hin

12 februari 2014 - Hua Hin, Thailand

Sawadee ka,

Na 1 nachtje in Pranburi  ben ik ‘s morgens rond 10 uur met de lokale bus naar Hua Hin gegaan. De lokale bussen hier zien er van binnen erg leuk uit, allemaal leuke kleurtjes en er hangen ventilatoren aan het plafond. Erg grappig ook hoe het er hier aan toe gaat, de bus chauffeur zit gewoon een sigaretje te roken  en te  bellen achter het stuur en de mensen kopen geen kaartje als ze de bus in stappen maar geven als ze de bus uitstappen geld aan de chauffeur, heel relax allemaal. Een ritje met de lokale bus kost ook zowat niks, de rit koste me 30 bath (0,67 euro cent).

Ik had de avond van tevoren een kamer geboekt  via internet omdat ik geen zin had om weer lang te zoeken naar een kamer,  en de bus stopte precies in de straat waar mijn slaapplaats was dus dat was wel fijn. Ik had  een hostel geboekt maar na 1 nacht in dat hostel te hebben geslapen ben ik verhuist want het bed was niet om te harden en heb de hele nacht niet kunnn slapen. Ik ben verhuist naar een hotel met een  luxere kame , met een mooie badkamer voor mezelf en warm water  ( dat had ik al die weken aan het strand niet, maar dat heb je daar ook niet echt nodig)  en heb airco en een ijskastje en een fijn bed. Soms heeft een mens gewoon even wat meer luxe nodig ;-)

Er hangt in Hua Hin een hele relaxte sfeer en ik voelde me meteen op mijn gemak in deze stad. Het is een grote stad maar heel anders dan Bangkok. Veel gemoedelijker en een stuk minder druk.  Allemaal gezellige winkeltjes, barretjes en restaurantjes en het is aan de zee dus dat geeft zo wie zo altijd al een andere sfeer aan een stad.

Hua Hin is één van de populairste badplaatsen van Thailand, en de Thaise koning heeft hier een paleis (helaas kan men dit paleis niet bezichtigen).  De stad word  bezocht door de rijken uit heel Thailand. Vele hebben hier een tweede huis. En niet alleen de rijke uit Thailand zie je hier veel maar rijke mensen uit de hele wereld. En dat is goed te merken in deze stad. Vele grote dure hotels en resorts, er rijden grote dure auto's  en  er zijn grote winkelcentrums  met  (voor Thaise begrippen) hele dure spullen. Vele oudere buitenlanders  die hier hun oude dag  slijten of hier elk jaar op vakantie gaan.

Hua Hin is een  vissersplaats, en je kan hier overal heerlijke vis  en andere lekkernijen uit de zee eten. Vis wordt dagelijks aangevoerd door  kleine vissersbootjes die 's nachts varen en overdag in het haventje liggen. Ik ben tijdens het rondlopen naar het haventje en de pier gegaan en hier liggen vele gekleurde vissersbootjes, erg leuk om te zien. Ik ben daarna naar het strand gegaan, het strand hier is heel anders dan de stranden die ik al heb gezien in Thailand. Ze hebben hier paarden op het strand en dit zijn een soort strand taxi's en als je wil brengen ze je naar waar je maar wil op het strand. Het strand hier is ongeveer 8 km lang dus een strand taxi is dan ook geen overbodige luxe. Ook aan het strand vele grote dure hotels en resorts.

Ik sprak een meisje in het hotel die hier 2 dagen was en die zei dat ze weer door ging naar een andere stad omdat hier niet  veel te doen is maar ik ben nu een paar dagen hier en heb me nog geen seconde verveelt.  Ik heb  hier verder bewust geen contact met mensen gezocht omdat ik daar even geen zin in had, ik wil lekker even alleen dingen  ondernemen, en op ontdekkingstocht, heerlijk vind ik dat, even geen mensen om me heen waar je rekening mee hoeft te houden en fijn even in mijn uppie dingen bezichtigen. En niet iedere avond op een terrasje zitten en bier drinken maar lekker rustig genieten van een filmpje en van de luxe van mijn kamer. Als je zolang aan het reizen bent dan is dat soms ook wel even fijn.

Ik heb me een dagje een fiets gehuurd en heb een hele dag rond gefietst  in de stad, ik weet niet hoeveel kilometer ik heb gefietst maar volgens mij waren dat er best wel wat. Het was erg leuk om de stad op deze manier te verkennen. Ik ben onderweg  naar het trein station gaan kijken, het Hua Hin trein station is een van de oudste treinstations in Thailand en is gebouwd tijdens de regeerperiode van Koning Rama VI. Het meest opvallende van het treinstation is de Royal Waiting Room, welke nog altijd gebruikt wordt als ontvangstruimte voor de Koninklijke familie als deze met de trein naar Hua Hin komt. Het is een mooi en bijzonder treinstation.

Ik kwam tijdens het fietsen langs de  Hua Hin Market Village en ben daar even gaan kijken, dit is een heel groot gebouw met binnen in een winkel centum van enkele verdiepingen hoog en het is duidelijk een winkel centrum voor de beter bedeelde in Thailand. Ik heb hier best wel een tijdje rond gewandeld.  Verder ben ik nog naar de Monkey Mountain gefiets en deze ligt  best wel ver uit het centrum. Dit is een berg aan het strand waar een grote apen familie woont en er is een tempel met een groot Boeddah beeld. De apen lopen overal, ook op het strand, en dat is wel leuk om te zien. Als je op de deze berg staat heb je een prachtig uitzicht over het strand en Hua Hin. Ik ben onderweg ook nog een tempeltje tegen gekomen en ben daar even gaan kijken. Het was een fijn dagje fietsen en heb veel van de stad gezien die dag.

Ik heb veel gewandeld hier en tijdens een wandeling kwam ik langs Plearn Wan Vintage Village en dat wilde ik natuurlijk even van dichtbij bekijken. Het blijkt een ienie mienie pretparkje/winkel centrumpje/ bar te zijn , en toen ik naar binnen liep kreeg ik even zo'n eurodisney gevoel. Het zag er allemaal erg leuk uit en het was gezellig om daar even rond te wandelen.

Als je in een stad komt waar je nog nooit bent geweest duurt het even voor je door hebt hoe het allemaal werkt, en ik vind het altijd weer leuk en een hele uitdaging om uit te zoeken als ik iets wil gaan bezichtigen hoe ik daar op de goedkoopste manier kan komen. Als je al wat meer heb gereisd dan wil je niet meer iedere keer een dag toer via een reis buro regelen want die zijn erg duur en meestal brengen die je ook langs plaatsen zoals winkels waar je eigenlijk helemaal niet wil zijn. Ik wilde naar de Houy Mongkol tempel gaan kijken die 18 km buiten de stad ligt. En ik wilde naar The Venezia gaan kijken wat dus helemaal  de andere kant van de stad ligt.

Er zijn hier in de stad dus meerdere mogelijkheden om je te verplaatsen, je hebt de lokale bus, die is heel goedkoop maar die brengt je dus alleen maar naar andere steden of dorpen, dan heb je de tuk tuk busjes of driewielertjes maar deze zijn heel duur, dan heb je ook de tricycle, dit is een fiets met een bankje maar dit gaat dus heel langzaam en deze brengt je niet overal naar toe. Dan heb je de groene Rod-Song Taew taxi, deze is ook goedkoop maar brengt je alleen naar plaatsen binnen de stad en dan heb je ook nog de witte Rod-Song Taew taxi, deze is ook heel goedkoop maar brengt je dus naar plaatsen om te bezichtigen buiten de stad. Het duurde even voordat ik dit allemaal had uitgepluisd.

Ik ben dus 1 dag met de witte taxi naar de tempel gaan kijken, dit is het grootse beeld van Luang Pho Tuad, dit  was erg indrukwekkend want het beeld was idd GROOT, mooi om te zien.

En ik ben  met de groene taxi naar The Venezia gaan kijken. Dit is een soort park met vele winkels in Venetiaanse stijl gebouwd. Het was mooi om te zien, maar ook dit park is duidelijk gebouwd voor de beter bedeelde want ook hier waren de prijzen soms nog hoger dan in Europa.

Al met al dus al heel wat gedaan en gezien hier.

Ik blijf voorlopig nog even in deze stad, want heb het goed naar de zin hier en er zijn nog wel wat dingen die ik wil zien en doen.

Liefs Carin

1. Jeroen:
    12 februari 2014
    Hallo Hallo klinkt allemaal erg lekker en leuk
    geniet er maar goed van want voor je het weet is het weer voorbij !
  2. Colinda:
    12 februari 2014
    Wauwww weer een mooi verhaal.. je word ervaren hierin carin haha..
  3. TINA:
    Hallo zus
    Wauw het lijkt me geweldig wat je allemaal gezien hebt en wat veel ervaringen rijker.
    Is inderdaad soms fijn om dingen alleen te doen dan ervaar je het ook weer anders.
    Geniet ervan meisje
    Liefs Tina xxx
  4. Hilde:
    12 februari 2014
    Jij hebt straks een mooi reisverslag voor jezelf om op terug te kijken, je kan alles zo vertellen dat het lijkt of ik naast je loop of achterop je fiets zit. :)
    Geniet van je rust en je uppie. x
  5. Marta:
    14 maart 2014
    die taxis :P haha...
    goed je lesje gestudeerd jij :)