Lake Toba

21 maart 2014 - Bangkok, Thailand

Hallo lieve mensen,

Vrijdag 14 maart heb ik afscheid genomen van Bukit Lawang en de leuke lieve mensen daar en ben ik met de bus naar vulkaan Toba gegaan. De vulkaan Toba is een supervulkaan, deze vulkaan was de op één na laatste super vulkaan die van zich heeft laten horen. Het Tobameer van 100 km lang en 30 km breed is de krater van een uitbarsting 74.000 jaar geleden waarbij bijna 3000 km³ gesteente de lucht in werd geworpen. Volgens de Toba-catastrofe theorie heeft deze gebeurtenis de evolutie van het menselijk ras beslissend beïnvloed. Het Toba meer is het grootste meer in Zuid Oost Azie.

Ik ben deze keer niet met de lokale bus gegaan maar met een toeristen busje en dat was toch wel een stuk fijner. De rit duurde zo’n 9 uur en toen het bijna donker was arriveerde we in Parapat. Parapat is een klein stadje aan het Toba meer. En van hier uit heb ik de boot genomen naar het eilandje Samosir wat in het Toba meer ligt. Het eilandje dat ongeveer 30.000 jaar geleden is ontstaan als gevolg van een vulkaan uitbarsting is 46 km bij 21 km en word bewoond door de Toba Batak mensen en op het eilandje zijn nog vele Batak huisjes te zien. Op het eiland liggen verschillende dorpjes, onder andere Tuk Tuk, Tomok, Ambarita, Simanindo en Panguruan.

Ik ben naar het dorpje Tuk Tuk gegaan. Ik had nog geen slaapplaats geboekt en na een tijdje zoeken kwam ik aan bij TukTukTimbul een leuk plekje met allemaal verschillende bungalows aan het meer. Ik had daar een mooie grote houten bungalow, wat net een huis leek voor 70.000 roehpia (4,50 euro)  dus dat was spotgoedkoop voor zo'n grote mooie bungalow.

Tuk Tuk is een heel rustig klein dorpje en er staan best wel wat Batak huizen. In Tuk Tuk zelf is niet zo heel veel te beleven en ik ben dan ook een paar keer op en neer met de boot naar Parapat gegaan om daar wat te winkelen en naar de markt te gaan. Het Toba meer is prachtig en omringd door bergen, wat dus de vulkaan is. Zo op het meer kon ik mooie foto’s maken van huisjes die aan het water staan.

Ik had op TukTuk gezeldschap van een zwerf hond die steeds bij mij voor de deur kwam liggen en die bij me bleef als ik ging wandelen, dus dat was wel weer bijzonder. Wat ik ook wel apart vond is dat ze hier overal psychedelische paddestoelen verkochten, deze zijn hier blijkbaar niet illigaal.

Het heeft een paar dagen flink geregend, voor mij niet zo fijn maar voor de mensen hier wel want het had al 3 maanden niet geregend  en er stond al een tijdje een bos in brand waardoor er veel rook was overal en gelukkig is die rook verdwenen na de regen. Of de brand geblust is door de regen dat weet ik niet maar ik hoop natuurlijk van wel. De dagen dat het niet regende heb ik heerlijk gezwommen in het meer en veel gewandeld met de hond en de dagen dat het wel regende kon ik fijn op mijn terrasje een boek lezen en dingen uitzoeken op internet.

Woensdag 19 maart ben ik met de bus terug gegaan naar Medan, de stad die ik niet zo prettig vond. Maar ik moest de volgende dag het land uit omdat mijn visum af was gelopen en heb dus een nachtje in Medan geslapen. Gisteren ben ik terug gevlogen naar Bangkok waar ik nu dus nog ben.

Zoals vele van jullie al weten word ik oma van een tweeling en omdat ze wel wat hulp kunnen gebruiken en omdat ik sinds ik dit weet toch liever in Nederland ben dan hier ga ik mijn reis voorzetten in Nederland en ga ik backpacken bij familie en vrienden. Dit is op zich ook weer een nieuw  avontuur en ik kijk er naar uit om weer terug te gaan naar Nederland. Maandag nacht vlieg ik terug naar Nederland.

Ik ben dankbaar dat ik deze reis heb kunnen maken en ik ben dankbaar voor  al de mooie ervaringen en mooie dingen die ik weer heb mogen beleven en mogen zien. Het was weer een mooie reis. Maar ik ben ook dankbaar voor het feit dat ik oma ga worden van een tweeling, ik ben er ontzettend blij mee en vind het heel bijzonder dat ik oma ga worden van een tweeling.

Ik wil bij deze weer iedereen bedanken voor het volgen van mijn reis ervaringen en voor de leuke lieve berichtjes.

Tot snel lieve mensen.

Liefs Carin x

1. Hilde:
    21 maart 2014
    Lieve Carin, jij bedankt voor al je mooie verhalen en foto's. Heb er op en top van mee genoten en je bent hier van harte welkom op je backpackers tour in Nederland. Wens je alvast een goeie reis terug en geniet nog van je laatste dagen daar. Dikke kus Hilde
  2. Axel:
    X
  3. TINA:
    Hallo zus
    jij bedankt voor je hele mooie verhalen over jr beleefenissen
    ik heb erg genoten en zo toch ook een klein beetje mee kunnen genieten van je vakantie door de mooie foto's
    meisje ik zie je maandag
    liefs Tinaxxx
  4. Helma:
    22 maart 2014
    Hoi zus het was weer fantatisch daar aan de andere kant van de wereld en weet zeker dat je er heel erg van genoten hebt, maar je vogende reis word nog mooier ",t meemaken dat je oma word" ik kan er over meepraten tot volgende week ben blij dat je er weer bent gr helma