De Mekong Delta

29 maart 2011 - Da Lat, Vietnam

Hallo lieve mensen,

De Mekong Delta tour was erg leuk en interessant. De Mekong is een rivier van 4200 km lang, één van de langste rivieren in de wereld. Het stroomafwaarts gelegen deltagebied heeft een oppervlakte van meer dan 40000 km².

Het deltagebied is een door vele rivierarmen van de Mekong doorsneden gebied. Het is een typisch agrarisch gebied met veel dorpen, rijstvelden en andere landbouwgronden, maar ook met enkele steden. De Mekong delta is deel van Vietnam, dat meer inwoners telt dan Nederland: In de hele Mekong delta wonen meer dan 18 miljoen mensen!

Vanuit HCMC vertrokken we met de bus met naar schatting 25 toeristen. De bustocht duurde anderhalf uur.

Net toen we dreigden gaar te worden en al enkele reizigers in slaap waren gevallen, kon het hele gezelschap overstappen in een paar kleine boten. De eerste boottocht kon beginnen! In elke boot konden we met ongeveer 12-15 mensen plaats nemen. Elke groep ging vervolgens een eigen route, maar gedurende de dag zouden we de andere groep enkele malen tegen komen. Beide groepen bezochten voor een deel de zelfde ‘attracties’.

Op deze eerste dag van de Mekong tour zijn we bij diverse kleinere, primitieve fabriekjes geweest, die her en der op de eilandjes in de Delta te vinden zijn. We bezochten onder andere een fabriekje waar ze noedels maakte en een fabriekje waar ze snoepjes maakte van rijst. We bezochten ook een bijenfarm, hier mochten we de honing proeven. Er waren ook slangen en ik wilde er natuurlijk graag weer eens 1 vast houden.

Je kon tijdens de boeking kiezen waar je wilde slapen de eerste nacht, of in een hotel of bij een homestay ( bij lokale bewoners thuis). Jeff, ik en nog een man besloten bij de homestay te gaan slapen en de rest ging naar het hotel. Om bij die homestay te komen hadden we eerst weer een boottocht, deze keer in het donker. Het was erg gezellig bij de homestay, de mensen hadden lekker eten gekookt en s’ avonds hebben we gezellig een biertje gedronken. Ze hadden kleine bungalowtjes bij hun huis voor de gasten en we hadden alle drie ons eigen bungalowtje

Dag 2 van de Mekong Delta tour zijn we erg vroeg opgestaan, om 6 uur werden we gewekt. Deze dag stond het bezoek aan de “floating fruit and vegetables market” op het programma.

Na een boottocht van ongeveer een uur werd bij één van de grotere boten aangelegd. Elke boot die iets aan groente of fruit te koop heeft, is voorzien van een lange stok die verticaal hoog de lucht insteekt. In de top van de stok hangen de producten die ze op die dag te koop hebben. We legden aan bij een boot met ananas. Voor ongeveer 30 eurocent kregen we een 'voorbewerkte' ananas. De steel van de ananasvrucht laten ze eraan zitten en de ananas snijden ze heel kunstig in stukjes. Heerlijk fris!

Na weer een stuk gevaren te hebben, meerden we aan bij een rijstfabriek. We konden vrij rondlopen in de fabriek en konden zo een indruk krijgen van de verwerking van de rijst tot in grote zakken van 50 kg. Klaar voor de verkoop. Na de de rijstfabriek kregen we lunch op de boot. Na de lunch zijn we naar een plekje gevaren waar we overgestapt zijn op kleine bootjes en we kregen een boottocht door de lagere Mekong Delta. Hierna werden we naar Chau Doc gebracht waar we in een floating hotel overnachten.

Dag 3 van de tour zijn we naar een drijvende vis farm gaan kijken en daarna naar een klein dorpje langs de rivier waar je even rond kon lopen om te zien hoe de mensen daar wonen, de mensen in Vietnam hebben de voor ons vreemde gewoonte om familie in de tuin of op het land te begraven. Als je hier met de bus rijd dan zie je overal graven van familie. Na het bezoek aan het dorpje weer een lange boottocht over de Mekong met een luxe grote boot, op deze boot gelunchd en na 3 uurtjes op de boot verder met de bus terug naar HCMC (Ho Chi Minh City).

Het waren 3 erg leuke dagen! Terug in Ho Chi Minh kom ik Tom tegen, Tom zat in de groep waar ik mee gereisd heb in Laos. Super om hem in Vietnam tegen het lijf te lopen. En een dag later blijkt Lev in Ho Chi Minh te zijn, kleine wereldje dat backpackers wereldje.

Na Ho Chi Minh City ben ik naar Da Lat gegaan, een plaatsje meer naar het noorden. De busrit naar Da Lat duurde 7 uur en toen ik hier aankwam keek ik me ogen uit, het is winter hier! Mensen lopen met winterjassen, mutsen, dassen en handschoenen en ja het is erg koud hier. Dat is even wennen zeg. Morgen komt Jeff deze kant op want die gaat helemaal naar het noorden en heeft een tussen stop in Da Lat. Ik blijf een paar dagen in Da Lat en daarna….weet ik nog niet. Even kijken wat het weer doet hier in Vietnam, tot nu toe nog niet echt mooi weer geweest hier… Jullie lezen in mijn volgende blog waar ik hierna naar toe ga.

Tot schrijfs..

Liefs Carin xxx

1. sjan:
    29 maart 2011
    ha carin dat is even wat anders moest toch even
    lachen nou zijn de rollen om gedraaid hebben wij
    mooi weer en zit jij in de kou moet je nog winter
    kleren koopen ha ha maar alles gaat goed daar ben
    ik heel blij mee groetjes
    mamma xxx
  2. TINA:
    hee carin

WINTER PFFFFFF dat is wennen voor je.
    Ja ons mam heeft gelijk nu is het hier lekker weer rond de 15 graden.
    Heb je wel winterkleding bij je en zoniet kun je het daar dan kopen?
    Blij te horen dat alles goed gaat.
    Ga zelf dit weekeinde weg, vrijdagmorgen tot zondagavond met de boot mee met de countryclub.
    Varen we allebei ha ha.
    het ga je goed
    Tina
  3. Colinda:
    29 maart 2011
    We zijn nu aan het kletsen via msn maar toch even een berichtje vanuit het mooie zonnige schijndel haha!! Is inderdaad wennen zolang zon en warmte en nu in 1x KOUD!! Komt allemaal goed..

HAve fun!