Vipasanna meditatie cursus

2 mei 2011 - Chiang Mai, Thailand

Hallo lieve mensen,

Iets eerder dan verwacht ben ik weer in de bewoonde wereld.

De meditatie cursus was een hele speciale en bijzondere ervaring. De eerste dag had ik een demonstratie en een openingsceremonie. Tijdens die openingsceremonie werd ik voorgesteld aan mijn leraar en moest ik wat dingen in het Thai nazeggen en wierookjes aansteken bij een Boeddha beeld. Hierna werd ik naar mijn kamer gebracht, de kamer was schoon en er stond een bed en een stoel in voor de rest niets. Er waren gedeelde toiletten en douches. En de mannen en vrouwen sliepen in aparte gebouwen. Het was een stuk de berg af en iedere dag liep ik zo’n 5 keer per dag 212 treden omhoog, mijn conditie is dan ook stukje verbeterd daardoor.

De dagelijkse agenda was:

5.00 opstaan ( dat was even wennen iedere dag zo vroeg op)

5.30 Dhammatalk ( de Dhammatalk was in de kapel en hier vertelde de leraar iedere dag een uur over wijsheden des levens, wat erg interessant was)

7.00 ontbijt ( het eten was erg goed, en iedere dag genoot ik dan ook van de kookkunsten van de kok, voor dat je ging eten las je met zijn allen eerst de reflexion on food )

Na het ontbijt had je de tijd om meditatie te oefenen.

11.00 lunch ( erg vroeg was de lunch maar als je om 5 opstaat en om 7 ontbijt heb had je om 11 uur wel alweer honger), dit was tevens het laatste wat je at voor de rest van de dag.

Na de lunch weer tijd om meditatie te oefenen.

1.30/15.00 report ( iedere dag een gesprek met je leraar, hij legde dan uit hoe verder te mediteren en je kreeg dan extra aandacht punten erbij en je kon dan ook vragen stellen over dingen die je wilde weten enz.)

Na report weer tijd om te mediteren of om wat anders te doen, zoals kamer opruimen, was wassen of even rond lopen in de tempel.

18.00 avond chanting ( dit was weer in de kapel, en hier ging je met zijn alle een uur chanting doen, dat wil zeggen dat je samen met de monnik in het Thai liederen zong die op een stencil stonden en dat ging dan over de Boeddha. Dit was goed voor je concentratie en ook wel leuk om te doen)

Na de avond chanting kon je weer oefenen voor meditatie of even relaxen tijdens bakkie kruidenthee of chocolademelk.

Tussen 21.00 en 22.00 uur gingen we slapen, want de volgende dag weer vroeg op.

Je hebt een zittende meditatie en een lopende meditatie, en in het begin doe je beide 15 minuten. Dit wordt iedere paar dagen langer totdat je op het laatst 45 minuten zittend mediteert en 45 minuten lopend. Het is niet altijd makkelijk om je zolang te concentreren maar hoe meer je oefent hoe beter het gaat. Het geeft een heel relaxed en fijn gevoel nadat je gemediteerd heb en is zeker aan te raden voor iedereen.

Het niet praten vond ik niet zo moeilijk, en overdag vond ik het zelfs wel prettig. S ’avonds ging ik vaak even naar de tempel want daar was het in het donker erg mooi, en dan ging Lillian ( een Nederlands meisje) en soms nog wat andere meisjes mee en dan praten we wel even. Dat we in onze vrijetijd even wat praten vond de leraar oké. Maar voor de rest was het hele dag mondje dicht. In het begin is dat even raar dat niemand wat zegt maar na een paar dagen raak je daar aan gewend.

Het niet roken vond ik soms moeilijk, ik had nog 5 sigaretten in mijn tas en die heb ik dan ook in de 16 dagen dat ik in de tempel was op gerookt. Maar de leraar zei dat dat nog wel te overzien was en begrijpelijk als je altijd heb gerookt, en dat als je het echt niet vol kon houden je heel af en toe wel een sigaretje mocht roken.

Het niet meer eten na 11 uur s ’morgens was wel te doen, je kon de hele dag thee en chocolademelk drinken en als ik honger had dronk ik een grote beker chocolademelk en was de honger weer verdwenen.

In de tempel liepen 8 zwerf honden rond, en ik was al heel snel hun maatje. Ik ging vaak koekjes kopen in de tempel voor de honden en gaf ze eten en drinken. 1 van die honden is mijn beste maatje in de tempel geworden. Ze lag ineens voor mijn deur nadat ik terug kwam van meditatie oefenen en ze is 2 weken bij me gebleven. Overal waar ik was was zij ook. Als ik naar de tempel ging liep ze met me mee, en als ik aan het eten was lag ze aan mijn voeten eind. En als ik in mijn kamer was lag ze voor mijn deur. En s’ nachts sliep ze ook voor mijn deur. Ik heb dan ook een lekker dekentje voor mijn deur gelegd en dat was haar plekje. Ik ben best gehecht geraakt aan dat beest ze was zo lief en ik vond het dan ook best moeilijk om afscheid van haar te nemen toen ik vertrok. Ik heb haar zelfs een naam gegeven, ik noemde haar Foxy omdat ze een beetje op een vos leek. Ik hoop dat het haar goed vergaat, en misschien ga ik haar voordat ik uit Chiang Mai vertrek nog wel even opzoeken.

Ik ben eerder uit de tempel gekomen omdat (en dat wist ik dus niet) als je 21 dagen retraite doet dan blijkt dat je aan het einde 4 dagen op je kamer moet blijven, en niet mag slapen. Je moet dan hele dagen en nachten mediteren. Je krijgt dan eten op je kamer en je mag niet douchen, en met niemand praten of ander contact hebben. En als je dit niet wilde of kon dan kon je de 21 dagen niet afmaken en mocht je eerder gaan. Ik vond 3 nachten niet slapen en zoveel mediteren toch net iets teveel van het goede dus ik heb gekozen om het niet te doen en vandaar dat ik dus een paar dagen eerder terug ben van de tempel.

Ik ben trots op mezelf dat ik het zolang vol heb gehouden, en ben blij dat ik deze ervaring mee heb gekregen. Ik weet nu hoe te mediteren en 16 dagen in de tempel waren erg rustgevend en leerzaam. Maar ik vond het toch ook wel weer fijn om weer in de bewoonde wereld te zijn, het was wel even wennen toen ik weer uit de tempel was en terug in de stad tussen al de mensen en de drukte. Maar na een paar uurtjes was ik daar ook weer aan gewend en had ik wel zin in een lekker koud biertje.

Ik had op facebook vernomen dat Jeff weer in de stad was dus ik ben dan ook s’ avonds gezellig een biertje gaan drinken met hem.

Morgen ben ik jarig…weer een jaartje ouder. En onverwacht ben ik dus niet in de tempel op mijn verjaardag. Ik weet nog niet wat ik ga doen op mijn verjaardag, maar ik maak het niet te dol, en het word denk ik een rustige verjaardag.

Ik weet ook nog niet wat ik verder ga doen dat moet ik nog even uitzoeken…maar dat lezen jullie in mijn volgende blog wel weer.

Ps: tijdens Songkran festival heb ik toch nog even wat foto’s kunnen maken dus die heb ik ook geplaats.

Tot schrijfs..

Liefs Carin x

1. Helma:
    2 mei 2011
    hoi carin nou zo te lezen is het heel intersant geweest daar in de tempel,en mooie foto's
    een hele fijne verjaardag gewenst morgen maak er iets van maar dat gaat wel lukken jou kennende.
    Nog heel veel plezier de laatste dagen ,weet je al hoe laat je weer thuis komt op 28 mei?
    groetjes leo en helma en de kids
  2. TINA:
    2 mei 2011
    Hallo carin

Jee wat knap van je en wat een verhaal.
    Ja die laatste dagen is ook wel erg zwaar ik denk dat ik dat ook niet gedaan had.
    En wat een snoepie die hond ha ha.
    Vanaf 11.00 niet meer eten dat vindt ik toch behoorlijk ha ha maarja dat zou voor mij niet verkeerd zijn ha ha.
    Ik en de kids wensen je voor morgen een hele fijne verjaardag toe ja meisje 42 het wordt al wat.
    Nou meisje alvast van harte gefeliciteerd en maak er wat van daarzo.
    We zullen aan je denken en pakken er hier een wijntje op PROOST .
    liefs Tina
  3. sjan:
    Carin van hartegefliciteert met je 42 verjaardag
    en maak er een fijne dag van
    groetjes mamma
  4. patricia:
    3 mei 2011
    ha lieve carin wat ontzettend goed van jou ! echt respect hoor ! en wat zal dat biertje lekker gesmaakt hebben ha ha ha Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag schatteke x x x
  5. Elsje:
    3 mei 2011
    happy birthday to you ,happy birthday to you, happy birthday,happy birthday, happy birthday to you x x x x x x x elsy
  6. Carin:
    5 mei 2011
    Lieve familie en vrienden,

Bedankt voor jullie felicitaties!!! :-)

Liefs Carin xxx
  7. Leyla:
    17 december 2011
    Hi Carin,
    ik heb je ervaringen in de tempel met interesse en plezier gelezen. Wat openhartig! Zelf ga ik naar Thailand, en ben een tijdje op zoek naar 7 a 10 dagen mediatie programma. Ik heb wat info over goede plekken maar die zijn in het zuiden en zijn net begonnen als ik aankom of moeten nog beginnen als ik bijna weer in NL ben. waar zat jij? In Doi Suthep?

many many thanks!
    Leyla